4 manieren om jezelf zo goed mogelijk te ‘verkopen’ tijdens een sollicitatiegesprek

header-img
 
De arbeidsmarkt is oververhit en het vinden van een baan is voor velen niet echt moeilijk. Reden te meer om op zoek te gaan naar die werkgever die écht bij jou past. De kunst is om je sollicitatiegesprek op een geheel eigen manier te voeren.
 
1. Luister goed en inventariseer
Solliciteren is een vorm van verkopen. Je verkoopt een vrij duur product met een aparte gebruiksaanwijzing, namelijk jezelf. Een goede verkoper zal graag over zijn product vertellen, maar nog liever luisteren naar wat de klant nodig heeft. In salestermen noemen we dat de inventarisatiefase. Je inventariseert de behoefte(n) van de klant en dat doe je door vragen te stellen Houd het kort en gebruik stiltes. Als je gesprekspartner meer wil weten, zal hij het zeker vragen. Let op een open lichaamshouding met een recht postuur. Armen op tafel, iets voorovergebogen.
 
2. Stel goede vragen
‘Stel u legt mijn CV naast dat van de ideale kandidaat, waar ziet u dan overeenkomsten?’ ‘Als u naar mijn CV kijkt, wat zal ik vooral moeten leren als ik in dienst kom?’ ‘Selecteert u primair op kennis en ervaring of gelooft u dat medewerkers zich ook kunnen ontwikkelen?  ‘Welke twee eigenschappen uit het gestelde profiel zijn voor u het allerbelangrijkst?’ ‘Wat is het eigenlijke probleem dat de nieuwe collega moet gaan oplossen?’ ‘Wat voor type persoon past in het team?’ ‘Wat spreekt u het meest aan in mijn CV?’ Het stellen van inventarisatievragen laat zien dat je op metaniveau kunt denken.

Ook is het handig om gedurende het gesprek te vragen hoe je gesprekspartner vindt dat het gesprek gaat. Dan krijgt het gesprek vaak een onverwachte diepgang. Die krijg je ook met de vraag ‘Wat vindt u van mij?’ en jij kunt meteen zien of men gewend is aan het geven van feedback.

 
3. Maak je slechte eigenschappen bespreekbaar
Slechte eigenschappen bestaan niet volgens Daniël Ofman, de bedenker van het kernkwadrant. Slechte eigenschappen zijn de valkuilen van kernkwaliteiten, oftewel ‘te veel van het goede’. Iemand die heel enthousiast is, kan ook dominant gevonden worden. Een doelgericht iemand kan als eigenwijs gezien worden. 
Vraag gewoon hoeveel ruimte er binnen deze functie is voor jouw ‘slechte eigenschappen’. Dan heb je in ieder geval de volledige aandacht. En dan vertel je over jouw kernkwaliteit en hoe die in sommige situaties door sommige mensen als negatief ervaren kunnen worden. Daarmee laat je zien dat je open en eerlijk bent en zelfkennis hebt. Vertel dat je best ijdel bent of slecht tegen kritiek kunt als iets net fout gelopen is. 
 
4. Kijk kritisch naar het bedrijf 
Dat doen hun huidige klanten immers ook. Niks mis met een kritische blik en wat ongewone vragen. Bekijk de website eens op je telefoon. Op de computer zien websites er redelijk uit, maar op je telefoon valt het vaak vies tegen. Wat valt je op? Wat kan beter? Deel jouw mening. 
 
Goede vragen die je kunt stellen, zijn: 
  • ‘Hoe toekomstbestendig is het bedrijf?’ 
  • ‘Wat is de meest voorkomende klacht van klanten?’ 
  • ‘Wat probeert het bedrijf in de markt te veranderen?’ (Die laatste vraag gaat over het concurrentievoordeel waarmee elk bedrijf zich probeert te onderscheiden.) 
  • ‘Wat zijn de twee grootste problemen waarmee het management bezig is?’ (Over de korte termijnfocus van het bedrijf.) 
  • ‘Hoe krijgt het bedrijf feedback van klanten?’ en ‘Hoe ontstaan nieuwe ideeën binnen de organisatie? (Over de openheid van het bedrijf.) 
  • ‘Wat is het laatste goede idee van een toekomstige collega dat geïmplementeerd werd binnen het bedrijf?’ (Leuk om te kijken hoe proactief of creatief jouw toekomstige afdeling eigenlijk is.)
 
De vragen triggeren je gesprekspartner en dat zorgt voor authentieke reacties, vooral non-verbaal. Daarmee krijg je een ‘echt’ gesprek waarmee jij jezelf duidelijk onderscheidt.
 
Vragen? Stel ze gerust, wij helpen graag!