De bouw- vastgoedprofessionals kiezen voor “het” project!

header-img
 
 
Wij merken dat de bouw- en vastgoed sector qua ‘employer branding’ veel laat liggen. In de meeste gevallen is dat onnodig. Opdrachtgevers hebben genoeg in huis wat kandidaten aantrekkelijk vinden. Waarom dan toch die bescheidenheid. Zeker in een markt die zo ongelofelijk krap is. Employer branding
Als actieve speler in de personeelsbemiddeling binnen de bouw- vastgoedbranche maken wij dit regelmatig mee. Bij een bezoek aan onze klanten vertellen ze over de meest indrukwekkende projecten. Wij horen over bijzondere toepassingen, hoe belangrijk duurzaamheid is binnen de bouw of dat ze ver voorop lopen qua nieuwe ontwikkelingen op het gebied van BIM. Alleen kijken wij op de website…. dan staat er vaak niets over vermeld. Oude projecten of verouderde informatie. Dat is een gemiste kans.

  

Laat zien waar je mee bezig bent
 
Laat uzelf dus zien en straal een bepaalde trots uit als werkgever. Een beetje extraversie werkt wanneer een werkzoekende op uw website kijkt. De ideale kandidaat is namelijk erg kritisch. Wanneer deze kijkt of een werkgever passend is, dan is dat in feite een zoektocht naar uitdaging, innovatie, voldoening, inhoud of juist dat ene project waar hij / zij al zo lang op wacht. 
En valt de blik van de werkzoekende op achterhaalde projecten? Is het niet duidelijk dat al uw projecten in BIM worden uitgewerkt? Dan heeft de kandidaat een onnodig verkeerd beeld. Een website hoeft niet representatief te zijn voor de kwaliteit die u als werkgever nu te bieden heeft.
Vandaag sprak ik een kandidaat voor een bepaalde vacature. Zijn profiel zou passend kunnen zijn, maar ik kon hem niet enthousiast maken. Wel aan de hand van het functieprofiel, maar hij gaf terecht aan dat de website een totaal andere indruk wekte. Zonde! 
 
Employing branding: onderscheidend zijn voor de kandidaat
 
Er zijn veel manieren waarop werkgevers zich kunnen onderscheiden in hun profilering / branding naar de kandidaat toe. Wat voor bedrijfscultuur heeft u? Wat is uw portfolio? Op welke manier werkt u? 
Het is heel belangrijk dat deze informatie al meteen duidelijk is op de website of op social media. Anders verliest een kandidaat de belangstelling. Ook als u juist ‘traditioneel’ bent en niets met BIM doet. Het gaat erom dat u herkenbaar bent voor die mensen die u wilt bereiken. 
 
Wees trots op wie u bent
 
Hoog tijd dus dat de bouw- en vastgoed sector ‘employer branding’ oppakt, oftewel een stuk reclame over wat u als werkgever te bieden heeft. Dat hoeft niet moeilijk te zijn. Alle kwaliteiten heeft u in principe al in huis. U hoeft het alleen maar te laten zien.
Maak foto’s van gerealiseerde projecten, of van projecten die eraan zitten te komen. In de huidige arbeidsmarkt kiezen professionals vaak voor dat project, waar ze in kunnen groeien en ontwikkelen. Wie weet gaan ze een volgende stap zetten binnen uw organisatie.
 
Straal dus op uw website en op social media uit dat u trots bent op uw bedrijf en op uw projecten! En bovenal: wees zichtbaar voor de ideale kandidaat!  
 
Corinne Meinster
Eigenaar Meinselect, werving, selectie en detachering in bouw- en vastgoed sector.