De arbeidsmarkt is veranderd in een kandidatenmarkt

header-img
 

De kandidaat staat centraal, maar hoe speel je hier het beste op in?

 
De arbeidsmarkt is veranderd in een kandidatenmarkt. Voor veel organisaties is dit een grote verandering. De kandidaat staat meer centraal dan ooit. Het recruitmentproces dient hierdoor heel anders te worden ingericht. 
 
De eerste indruk (de employer branding)  tot aan de eerste werkdag (de onboarding) is in deze tijd ontzettend van belang. Het gaat er om dat er een verbinding wordt gevonden met de kandidaat. Dit is een veelomvattend proces waardoor op meerdere momenten hét verschil kan worden gemaakt. 
 
Uit onderzoek onder beslissingsbevoegden in het recruitment blijkt dat 35% van hen wil gaan investeren om de employer branding te verhogen. Zo willen zij aantrekkelijker worden voor sollicitanten. 
Een onderzoek onder werkzoekenden laat zien dat 84% zegt dat ze de reputatie van een werkgever sterk meewegen om ergens te solliciteren. 
 
Ongeveer 30% van de sollicitanten komen direct via je eigen vacaturesite. Vandaar dat je eigen vacaturesite essentieel is om kandidaten aan te trekken en te vinden. Drie tips voor in vacatures zijn:
Schrijf waarom je huidige medewerkers graag bij je werken 
Leg uit hoe de betreffende functie bijdraagt aan de missie van de organisatie
Verhalen van klanten, wat zij waarderen aan de organisatie en graag samenwerken. 
 
De passieve- en latente kandidaten zijn steeds moeilijker te bereiken. Een gewone vacaturetekst is dan ook niet meer voldoende om iemands aandacht te trekken. De passieve- en latente kandidaten reageren steeds minder op berichten via bijvoorbeeld LinkedIn. Hierdoor is het noodzakelijk om aantrekkelijke teksten te schrijven om deze kandidaten aan te spreken en te boeien. 
 
Wanneer een sollicitatie is verstuurd gaat er toch nog vaak iets fout in de uitvoering. Het ‘zwarte gat’ bestaat nog steeds in de sollicitatieprocedure. Uit onderzoek van TalentBoard blijkt dat er door 50% van de kandidaten is aangegeven dat zij na 2 maanden nog niets hebben gehoord naar aanleiding van hun sollicitatie. Om dit te voorkomen zijn dit handige tips: 
Verstuur een mail waarin wordt aangegeven dat de sollicitatie is ontvangen en hoe de sollicitatieprocedure eruit ziet; 
Om te bepalen of iemand past bij de organisatie en de functie is het beter om gedrag interviews te houden dan een screening;
Zorg voor feedback naar alle kandidaten tijdens het hele sollicitatieproces (ook wanneer dit proces langer duurt dan vooraf verwacht);
De recruiter moet niet alleen de organisatie aanprijzen maar ook enthousiast zijn in de gesprekken en vertellen over het team en de projecten. 
 
Het vergt best wat van je communicatie om de kandidaat steeds centraal te stellen. Met de nodige inspanning is het zeker niet onmogelijk. Het helpt juist om mensen op het juiste moment aan je te verbinden op de juiste manier én met interacties van hoge kwaliteit.